Poznanie niektórych gatunków ptaków, ich gniazd i siedlisk, a także zrozumienie, dlaczego ptaki budują tak różnorodne gniazda i wykorzystują tak odmienne miejsca na ich założenie. Rozwijanie umiejętności praktycznych.
Uczniowie wypełniają kartę pracy i próbują budować ptasie gniazda.
Umożliwienie pracy z materiałem naturalnym: ławki powinny być zabezpieczone przed zabrudzeniem ceratą lub podobną osłoną.
Karta pracy nr 24 (gatunki leśne), karta pracy nr 25 (gatunki łąkowe), karta pracy nr 26 (gatunki mokradłowe), karta pracy nr 27 (gatunki siedlisk ekstremalnych), naczynia lub podkładki do budowy gniazda, słoma, siano, pióra, błoto, gałązki, liście, sznurki, nici, mech, kora drzew, trociny, garnek na błoto, cerata lub podobne zabezpieczenie na ławki.
Celem gniazdowania jest zapewnienie możliwości wysiadywania jaj i wychowania potomstwa. Niektóre ptaki pozostają w swoich gniazdach nawet poza okresem lęgowym. W takim przypadku gniazdo/dziupla/skała służy jako miejsce odpoczynku lub jako schronienie w czasie złej pogody. Niektóre gatunki ptaków budują gniazda od podstaw, inne wykorzystują różne trudno dostępne miejsca i naturalne kryjówki, aby zapewnić ochronę pisklętom, np. półki skalne, szczeliny skalne, zagłębienia w ziemi, dziuple drzew itp.
Jedną z najważniejszych rzeczy dla ptaków podczas zakładania gniazda jest bezpieczeństwo. Dlatego większość gatunków buduje swoje gniazda w miejscach, które nie są łatwo dostępne. Gatunki, takie jak na przykład bocian, które są wystarczająco duże, aby obronić się przed drapieżnikami, można zobaczyć również w odsłoniętych miejscach. Nie podchodźmy do gniazda w okresie lęgowym, bo w ten sposób możemy pomóc drapieżnikom w ich pustoszeniu. Zwłaszcza może to dotyczyć małych gatunków, takich jak sikorka. W przypadku ujawnienia przez nas lokalizacji gniazda, drapieżnik potrafi wykorzystać nadarzającą się okazję, szczególnie jeżeli spłoszyliśmy wysiadujących lub karmiących pisklęta rodziców.
(Przy okazji tych zajęć można też poruszyć temat budek lęgowych, tego jaki powinny mieć kształt dla różnych gatunków ptaków i jak je prawidłowo konstruować i zawieszać aby były bezpieczne dla piskląt np. żeby nie miały drążka przy wejściu, który umożliwia drapieżnikom dostanie się do środka. Innym ważnym tematem jest kwestia niepotrzebnego zabierania przez ludzi do domów czy ośrodków rehabilitacji podlotów, które opuściły gniazdo ale jeszcze nie potrafią dobrze latać i ciągle są karmione przez rodziców.
Warto te zajęcia przeprowadzić wiosną ponieważ w tym okresie można w Internecie znaleźć dużo transmisji na żywo z gniazd różnych gatunków ptaków. Podglądanie ptaków wspólnie z uczniami na pewno bardzo ożywi i urozmaici lekcję [przyp. red.]).
Ptaki siedlisk leśnych
Ptaki siedlisk łąkowych
Ptaki siedlisk mokradłowych
Ptaki siedlisk ekstremalnych