Ilustrowana kronika zagospodarowania terenu w naszym otoczeniu
Scenariusze i ćwiczenia

Ilustrowana kronika zagospodarowania terenu w naszym otoczeniu

Ludzie i Karpaty – zagospodarowanie terenu
Cel:

Zapoznanie sie z róznymi sposobami zagospodarowania terenu i ich wpływem na krajobraz.

Treść:

Uczniowie zbieraja informacje na temat zagospodarowania terenu w okolicy swojej miejscowosci zarówno obecnie, jak i w przeszłosci (w zaleznosci od dostepnosci danych). Przetwarzaja te informacje, aby stworzyc ilustrowana kronike zagospodarowania terenu.

Aranżacja sali:

Dostosowana do pracy w grupie i malowania/rysowania

Wiek:
11 - 15
Przedmiot:
Biologia Plastyka
Potrzebne materiały:

Materiały dotyczace obecnego i historycznego (jesli sa dostepne) zagospodarowania terenu, notatniki (do notowania zdobytych informacji), gruby papier rysunkowy o formacie co najmniej A3, farby/kredki

Instrukcja postępowania

  1. Nauczyciel omawia z dziecmi rózne sposoby zagospodarowania terenu w Karpatach. (Warto zapoznac sie z trescia Kodeksu Dobrej Praktyki Kształtowania Przestrzeni w Karpatach, opracowanego na podstawie spotkan i dyskusji prowadzonych w Karpackiej Grupie Roboczej ds. Planowania Przestrzennego. Grupa ta została powołana przez Stowarzyszenie Ekopsychologia w ramach projektu pt. Karpaty łacza - mechanizm konsultacji i współpracy dla wdrazania Konwencji Karpackiej, https://informatoriumkarpackie.pl/spolecznosci-lokalne/planowanie--przestrzenne/kodeks, dostep 06.06.2022 r. [przyp. red.]). Nastepnie zwraca uwage na aktualne zagospodarowanie terenu w okolicy ich miejscowosci – czy teren jest wykorzystywany do celów rolniczych, lesnych, przemysłowych czy jeszcze innych? Czy teren jest uzytkowany intensywnie, a uzytkowanie ma negatywny wpływ na srodowisko (rozległe pola uprawne, monokultury lesne, zakłady przemysłowe, elektrownie itp.), czy tez przewazaja ekstensywne i zrównowazone sposoby gospodarowania (ekstensywny wypas, ekologiczne rolnictwo, zrównowazona gospodarka lesna, przyjazna srodowisku turystyka, obszary chronione itp.)? Czy dzieci wiedza, jak to wygladało w przeszłosci, kiedy i jak zmieniło sie zagospodarowanie terenu?
  2. Nauczyciel zapisuje na tablicy obecne sposoby zagospodarowania terenu i omawia z dziecmi ich wpływ na srodowisko, a takze zmiany, jakie zaszły w krajobrazie w ostatnich latach. Nastepnie dzieli sposoby zagospodarowania terenu na intensywne (niszczace srodowisko) i ekstensywne (przyjazne dla srodowiska).
  3. Nauczyciel zacheca dzieci do rozmowy o tym, jak w przeszłosci wykorzystywano tereny otaczajace ich miejscowosc, jak wygladała wtedy przyroda oraz kiedy i dlaczego cos sie zmieniło. Informacje te beda prawdopodobnie niekompletne, dlatego nauczyciel omawia z dziecmi, gdzie mozna uzyskac brakujace dane (urzad miasta, urzad gminy, administracja obszarów chronionych, miejscowi lesnicy, rolnicy lub spółdzielnia rolnicza, osrodek kultury, dziadkowie, najstarsi mieszkancy itp.).
  4. Dzieci zostaja podzielone na grupy. Kazda z grup wybiera dla siebie konkretne zródło/zródła informacji (np. sposród wyzej wymienionych), z których bedzie korzystac. Nauczyciel okresla czas, jaki grupy maja na zebranie informacji. W tym czasie dzieci staraja sie uzyskac informacje na temat zagospodarowania terenu, lokalnych tradycji, produktów i przepisów, a takze wszelkie zdjecia i materiały pisemne.
  5. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentuja swoje wyniki (materiały i informacje), a nauczyciel zapisuje dane na tablicy na osi czasu.
  6. Grupy dziela os czasu na poszczególne okresy. Na podstawie dostepnych materiałów próbuja namalowac/narysowac, jak wygladało otoczenie ich miejscowosci w róznych okresach. Do kazdego rysunku mozna dołaczyc os czasu i krótki opis.
  7. Ilustrowana kronika zostaje oficjalnie przekazana dyrektorowi szkoły i/lub burmistrzowi. Ponadto nalezy znalezc odpowiedni sposób, aby udostepnic ja innym mieszkancom.

Projekt współfinansowany

Projekt "Świat Karpat" jest dofinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG 2014-2021 w ramach programu: „Środowisko, Energia i Zmiany klimatu”
Fundusze Europejskie