Zrozumienie, w jaki sposób oddziaływanie człowieka na krajobraz wpływa na szanse przetrwania różnych gatunków.
Dzieci wypełniają karty pracy i na podstawie rozwiązań oraz dyskusji poznają środowisko życia różnych gatunków zwierząt i roślin, a także główne zagrożenia dla nich.
Tabela – karta pracy nr 5, karta pracy nr 6 – krajobraz pierwotny, bez wpływu człowieka, karta pracy nr 7 – krajobraz naturalny z terenami użytkowanymi ekstensywnie i karta pracy nr 8 – krajobraz antropogeniczny, silnie przekształcony przez człowieka, długopisy
Bezpośrednio na karcie pracy dzieci wpisują numer poszczególnych gatunków w miejscu, w którym mogłyby żyć w danym środowisku.
Opis środowiska i zagrożeń dla poszczególnych gatunków, w tym informacje o tym, które gatunki są w stanie przetrwać w danym typie krajobrazu (KP – krajobraz pierwotny bez wpływu człowieka, KN – krajobraz naturalny z terenami użytkowanymi ekstensywnie, KA – krajobraz antropogeniczny, silnie przekształcony przez człowieka).
Gatunki | Podstawowe potrzeby | Zagrożenia | KP | KN | KA |
1. Granicznik płucnik (porost) | rozległe lasy pierwotne, naturalne i półnaturalne | wycinka drzew, usuwanie martwych drzew z lasu, zanieczyszczenie powietrza | + | + | - |
2. Goryczka wąskolistna | młaki, ekstensywnie użytkowane łąki | zarastanie łąk i pastwisk przez drzewa i krzewy, przekształcanie łąk w pola uprawne | + | + | - |
3. Minóg ukraiński | rzeki o dnie żwirowym | regulacja rzek i zanieczyszczenie chemiczne cieków wodnych | + | + | - |
4. Kumak górski | kałuże i małe zbiorniki wodne | wysychanie i zanieczyszczenie chemiczne zbiorników wodnych | + | + | + |
5. Salamandra plamista | niewielkie cieki wodne bez ryb i źródła w lasach liściastych | zanieczyszczenie/wysychanie potoków, zamulanie źródeł | + | + | - |
6. Dudek | pastwiska, stare sady, dziuplaste stare drzewa | zanikanie pastwisk i sadów, przekształcanie ich w intensywnie użytkowane pola uprawne, wycinanie starych drzew | + | + | - |
7. Orzeł przedni | stare lasy, skały w pobliżu rozległych terenów otwartych z dala od ludzkich siedzib | obecność ludzi w pobliżu miejsca gniazdowania, niszczenie starych drzewostanów | + | - | - |
8. Orlik krzykliwy | lasy – do zakładania gniazd, łąki/pastwiska w pobliżu lasów – do zdobywania pożywienia | rozległe zręby, likwidacja łąk i pastwisk, tworzenie monokulturowych upraw | + | + | - |
9. Derkacz | torfowiska niskie, ekstensywnie użytkowane łąki | zarastanie łąk i pastwisk przez drzewa/krzewy, intensyfikacja rolnictwa | + | + | - |
10. Borowiec wielki | dziuplaste drzewa, starsze budynki ze szczelinami | likwidacja starych drzew, ocieplanie i uszczelnianie budynków | + | + | + |
11. Suseł moręgowany | pastwiska, stepy | zarastanie pastwisk, zbyt intensywne ich użytkowanie lub przekształcanie w pola uprawne | + | + | - |
12. Wilk szary | rozległe kompleksy leśne | zręby zupełne, nielegalny odstrzał | + | -/+ | - |