Uświadomienie sobie wpływu działalności człowieka na możliwości zakładania gniazd i ukrywania się wybranych gatunków zwierząt w różnych środowiskach.
W grupach roboczych dzieci omawiają wymagania różnych zwierząt w zakresie lokalizowania swoich kryjówek i gniazd oraz wypełniają karty pracy. Następnie wykonują gniazdo/norę z materiałów odpadowych oraz proponują i projektują zwierzę, które przetrwa w krajobrazie antropogenicznym.
Etap 1 – umożliwienie pracy w grupach, etap 2 i 3 – umożliwienie pracy z różnymi materiałami
Etap 1: Karty pracy nr 9 i 10 – krajobraz naturalny, krajobraz antropogeniczny, ołówek
Etap 2: Klej i nożyczki, materiały plastikowe, papier, materiały tekstylne i inne odpady
Etap 3: Pomoce do rysowania/malowania/formowania, można wykorzystać również różne materiały naturalne
Etap 1 – Ćwiczenia z kartami pracy
Etap 2 – Przygotujmy gniazdo/kryjówkę w krajobrazie antropogenicznym
Dzieci przynoszą różne materiały – materiały plastikowe, papier i tkaniny, z których starają się zrobić wygodne i bezpieczne gniazdo/norę/kryjówkę dla wybranego gatunku. Dzieci prezentują swoje prace innym grupom i wykorzystują swoje pomysły do uzasadnienia zalet takiego sposobu zamieszkiwania. Prace można wykorzystać do stworzenia wystawy. (Uwaga: ptaki często wykorzystują różne śmieci do budowy gniazda i niestety bywa to dla nich niebezpieczne [przyp. red.]).
Etap 3 – Zaprojektujmy zwierzę, które przetrwa w krajobrazie dotkniętym przez człowieka
Dzieci rysują/malują/formują zwierzę, które mogłoby przetrwać w krajobrazie znacznie dotkniętym przez działalność człowieka. Używają swojej wyobraźni, aby zasugerować wielkość, ubarwienie i kształt jego ciała, uszu, oczu, ogona, itp. Sugerują również, gdzie to zwierzę ma żyć, czym ma się żywić, jak ma się nazywać itp.
(Zajęcia te mogą być dobrą okazją do rozmowy o gatunkach synantropijnych. Warto również podyskutować z uczniami o tym co możemy zrobić, żeby dzikim zwierzętom w naszym otoczeniu żyło się lepiej np. możemy uprawiać gatunki miododajne, wieszać odpowiednie budki lęgowe, nie zarybiać oczek wodnych, żeby mogły w nich zamieszkać płazy itp. [przyp. red.]).
Zajęcia mogą odbywać się na świeżym powietrzu, gdzie dzieci formują zwierzę z naturalnego materiału (błoto, piasek, kamienie, gałązki, mech, itp.).
Gatunki | Wymagania dotyczące kryjówek/gniazd | |
1. | Zimorodek | norka wykopana w stromym piaszczystym brzegu |
2. | Pluszcz | okrągłe gniazdo z błota i mchu ukryte np. w niewielkim zagłębieniu w brzegu nad wodą |
3. | Krzyżówka | gniazdo z roślin umieszczonych na ziemi, w trzcinie lub w dziupli (zdarzają się też przypadki gniazdowania na balkonach w centrum miasta…) |
4. | Bocian czarny | gniazdo z suchych gałązek na wysokim drzewie |
5. | Sokół wędrowny | skała położona wysoko nad ziemią |
6. | Wydra europejska | nora w brzegu zbiornika lub cieku wodnego |
7. | Wiewiórka pospolita | okrągłe gniazdo z gałązek i liści w koronie drzewa |
8. | Puszczyk uralski | dziupla w starym drzewie w lesie |
9. | Popielica szara | dziupla, poddasze starego budynku w lesie |
10. | Badylarka pospolita | okrągłe gniazdo z trawy w gęstej roślinności, np. trzciny w pobliżu wody |
11. | Rzęsorek rzeczek | płytka nora w pobliżu powierzchni ziemi, co najmniej jedno ujście prowadzące bezpośrednio do wody |