Mój wyobrażony obszar chroniony
Scenariusze i ćwiczenia

Mój wyobrażony obszar chroniony

Ochrona różnorodności biologicznej Karpat – ochrona obszarowa
Cel:

Zapewnienie dzieciom praktycznych doświadczeń związanych z ochroną obszarową.

Treść:

Dzieci proponują i rysują/malują swój własny obszar chroniony, a także same określają warunki panujące w ich rezerwacie przyrody i sposoby jego ochrony.

Aranżacja sali:

Przystosowana do pracy w grupach oraz do rysowania/malowania

Wiek:
10 - 15
Przedmiot:
Biologia Geografia Plastyka
Potrzebne materiały:

Karty pracy nr 11–14, kartki papieru formatu A4 i gruby papier rysunkowy formatu A0, kredki lub farby, klej, atlasy geograficzne świata

Instrukcja postępowania

  1. Dla każdej grupy roboczej skopiuj kartę pracy nr 11 oraz karty z kartami gatunków (możesz zdecydować się na wybór innych gatunków niż przedstawione w rozdziałach podręcznika. Upewnij się, że wybierzesz gatunki, które dzieci będą mogły przyporządkować do danego ekosystemu i warunków, jakich wymagają do życia).
  2. Podziel dzieci na trzyosobowe grupy. Każda grupa otrzymuje karty pracy nr 11–14, jeden arkusz grubego papieru rysunkowego (w razie potrzeby można rozdać więcej), kartkę papieru oraz pomoce do rysowania lub malowania.
  3. Zadaniem grup jest wymyślenie i narysowanie/namalowanie rezerwatu przyrody w Karpatach. Najpierw dzieci wybierają gatunki, które mają być chronione w tym rezerwacie (karty z gatunkami). Siedliska, których te gatunki potrzebują do życia, będą stanowiły ich rezerwat. Do określenia siedlisk dzieci posługują się tabelą z karty pracy nr 11.
  4. Uczniowie rysują poszczególne siedliska na grubym papierze rysunkowym. Starają się, aby były one naturalnie połączone ze sobą, tworząc spójną całość. Wszystkie siedliska razem utworzą teren, który ma być objęty ochroną – obszar chroniony. Następnie dzieci kolorują zakreślone części krajobrazu. Dodatkowo kolorują każde ze zwierząt, a następnie przyklejają je w ich siedliskach.
  5. Każda grupa opisuje swój obszar chroniony na kartce papieru, która następnie zostaje dołączona do przedstawiającego go rysunku. Opis ma zawierać następujące informacje:
    Nazwa rezerwatu przyrody: Własna, wymyślona nazwa
    Położenie: Kraj, góry (dzieci korzystają z atlasu świata, w którym odnajdują Karpaty i decydują o lokalizacji swojego obszaru chronionego)
    Założyciel: Dzieci wymyślają i przedstawiają organizację, która założyła obszar chroniony.
    Data założenia:
    Lista gatunków chronionych:
    Można wymienić gatunki o znaczeniu europejskim (z dyrektywy siedliskowej, dot. roślin i zwierząt z wyjątkiem ptaków, które obejmuje dyrektywa ptasia) – patrz tabela w karcie pracy nr 11, gdzie gatunki te są oznaczone skrótem DS.
    Warunki ochrony: Co jest dozwolone, a co zabronione w rezerwacie, by zapewnić długofalowe przetrwanie populacji gatunków chronionych, np. zakaz polowań, oprysków chemicznych, stosowania nawozów sztucznych, wydobywania torfu, zaśmiecania, rozbijania namiotów i rozpalania ognisk, zezwolenie na chodzenie po wyznaczonych szlakach, koszenie itp.
    Metody zapewnienia ochrony: W jaki sposób grupa zamierza zorganizować ochronę w rezerwacie przyrody, aby zagwarantować, że ludzie nie będą niszczyć chronionych gatunków i siedlisk oraz że zwierzęta będą mogły swobodnie migrować? Może to być np. oznakowanie terenu rezerwatu tablicami, przygotowanie biuletynu informacyjnego o rezerwacie przyrody i zasadach zachowania się podczas odwiedzania go, strażnicy strzegący rezerwatu, regularne monitorowanie populacji chronionych gatunków, organizowanie odpowiedniego wypasu, koszenia i usuwania skoszonej trawy, budowa ścieżki edukacyjnej, utrzymanie istniejących szlaków turystycznych itp.
  6. Efekty pracy dzieci można wykorzystać do przygotowania szkolnej wystawy.

(W polskiej wersji podręcznika wprowadzono w tabeli znajdującej się w karcie pracy nr 11 modyfikacje dot. gatunków i siedlisk przystosowując je do warunków krajowych [przyp. red.]).

Projekt współfinansowany

Projekt "Świat Karpat" jest dofinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG 2014-2021 w ramach programu: „Środowisko, Energia i Zmiany klimatu”
Fundusze Europejskie