Naturalna apteka
Scenariusze i ćwiczenia

Naturalna apteka

Znaczenie bioróżnorodności – lecznicze właściwości roślin
Treść:

Dzieci za pomocą kart pracy zapoznają się z ziołami najczęściej stosowanymi w lecznictwie, poznają różnorodne właściwości lecznicze ziół, a także inne możliwości ich zastosowania. Jeśli warunki na to pozwalają, dzieci mogą spróbować odgadnąć zapach poszczególnych gatunków.

Aranżacja sali:

Brak specjalnych wymogów, poza umożliwieniem uczniom pracy w grupach

Wiek:
7 - 12
Przedmiot:
Biologia Przyroda Edukacja wczesnoszkolna
Potrzebne materiały:

Karty pracy nr 1 i 2, jeśli dzieci mają też spróbować ziół, potrzebne będą trzy rodzaje ziół wybranych zgodnie z kartą pracy oraz papierowe kubki

Instrukcja postępowania

  1. Przygotuj dla każdego dziecka po jednej karcie pracy nr 1 i nr 2. Zalecamy skopiowanie karty pracy nr 2 na przezroczystą kartkę papieru.
  2. Przed lekcją należy przygotować herbatki z trzech dowolnie wybranych ziół z tych wskazanych w karcie pracy – czarny bez, lipa, tymianek, dzika róża, malina, mięta  pieprzowa, pokrzywa, truskawka, kozłek lekarski lub dziurawiec. Zalecamy przelać tak przygotowane herbatki do termosów i przygotować kubki.
  3. W celu zwiększenia motywacji uczniów, można zapytać w jaki sposób próbują łagodzić objawy choroby. Można omówić z dziećmi różne kwestie, np. fakt, że ludzie  zawsze szukali pomocy w naturze, gdy potrzebowali lekarstwa na chorobę, że stopniowo odkryli leczniczą moc ziół, a im większa różnorodność gatunków, tym  większa szansa na odkrycie nowych substancji leczniczych.
    Można również zwrócić uwagę na to, że niektóre gatunki mogą być bezpośrednio stosowane w medycynie ludowej do przygotowania herbatek, naparów itp. Są  jednak i takie, na które musimy uważać, gdyż są trujące, a do sporządzania leków używa się tylko niektórych substancji z tych ziół. Zajmują się tym profesjonaliści.
  4. Rozdaj dzieciom karty pracy. Jeśli to konieczne, przedstaw najpierw, w formie dialogu, poszczególne gatunki ziół i wspólnie z dziećmi ustal, które części (korzenie, kora,  liście, łodygi, kwiaty, owoce lub nasiona) są wykorzystywane w leczeniu. Zadaniem dzieci jest następnie określenie, na jakie choroby cierpią krasnale z karty pracy nr 2 i  sporządzenie prawidłowych „mieszanek herbat” w narysowanych filiżankach.
  5. Po uzupełnieniu kart pracy można przejść do omówienia tych części ziół, które są używane do leczenia. Dodatkowo można spróbować znaleźć inne możliwości  wykorzystania danych roślin, np. do zrobienia konfitury z dzikiej róży, malin lub truskawek, kompotu truskawkowego, szamponu z pokrzywy, wykorzystania drewna  lipowego w snycerstwie itp.
  6. Jeśli pozwolą na to warunki, można podzielić dzieci na grupy. Każda grupa otrzymuje do spróbowania trzy różne herbatki ziołowe. Ich zadaniem będzie określenie  gatunków użytych ziół, w zależności od zapachu herbaty. Można też porozmawiać o różnych rodzajach zapachów.

Rozwiązanie

Przeziębienie – czarny bez (kwiat), lipa (kwiat), tymianek (kwitnące ziele)

Ból żołądka – mięta pieprzowa (kwitnące ziele), pokrzywa zwyczajna (ziele)

Gorączka – czarny bez (kwiat), malina (owoc, liść), lipa (kwiat)

Poprawa nastroju – dzika róża (owoc), poziomka pospolita (kwiat, liść)

Rozluźnienie – dziurawiec (kwitnące ziele), kozłek lekarski (korzeń, ziele)

Projekt współfinansowany

Projekt "Świat Karpat" jest dofinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG 2014-2021 w ramach programu: „Środowisko, Energia i Zmiany klimatu”
Fundusze Europejskie