Zrozumienie, dlaczego ważne jest tworzenie sieci ekologicznych
Wypełniając karty pracy, dzieci projektują własną sieć ekologiczną
Umożliwiająca pracę w grupach
Karty pracy nr 2–5, ołówek, kredki, klej lub taśma klejąca
Człowiek stopniowo zmienia krajobraz, aby zaspokoić swoje potrzeby, przez co znikają z niego pierwotne siedliska, a na ich miejsce pojawiają się wytwory człowieka. Służą one ludziom, a zwierzęta nie zawsze potrafią się do nich dostosować. W wyniku działalności człowieka, całkowita powierzchnia terenów naturalnych stopniowo maleje. Co gorsza postępuje również fragmentacja oraz izolacja ocalałych obszarów naturalnych.
Zwierzęta potrzebują odpowiedniego siedliska, aby przetrwać, rozmnażać się, uciekać przed drapieżnikami oraz ukrywać się przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Jeśli człowiek zniszczy ich siedlisko, jedyną szansą na przeżycie jest dla nich jak najszybsze znalezienie nowego siedliska. Zwierzęta, przemierzając swoją okolicę, napotykają niestety na szereg barier nie do pokonania (tereny zabudowane, drogi, linie kolejowe, uregulowane rzeki, elektrownie wodne i wiatrowe, pola uprawne, rozległe tereny ogrodzone).
Naszym zadaniem jest takie ukształtowanie terenu, aby różne gatunki zwierząt mogły bezpiecznie przemieścić się ze zniszczonego siedliska do nowego. W tym celu możemy wykorzystać wszystkie istniejące w krajobrazie elementy przyrody – skupiska drzew i krzewów, mały staw, rzekę, mokradła czy łąkę. Łączymy te elementy i dodajemy nowe, aby zwierzęta mogły pokonać wszystkie bariery i bezpiecznie dotrzeć do nowego siedliska. Trasy te, ułatwiające przemieszczanie się zwierząt, nazywane są korytarzami ekologicznymi. Łączą one zachowane obszary przyrodnicze, niejednokrotnie uznane za chronione, które nazywane są biocentrami. Korytarze ekologiczne i biocentra razem tworzą sieć ekologiczną.
Tabela
Gatunki zwierząt | Bariery nie do pokonania |
Pomrów błękitny | Droga, linia kolejowa, rzeka, rozległe pole uprawne |
Płoć (dzieci powinny również połączyć schronienia ciekami wodnymi i innymi obszarami wodnymi) | Elektrownia wodna |
Rzekotka drzewna | Droga, rozległe pole uprawne |
Jaszczurka zielona | Droga, kolej, rzeka |
Myszołów | Elektrownia wiatrowa, miasto |
Wydra europejska (wędruje wzdłuż cieków wodnych; problem pojawia się, gdy ciek przecina droga – wydra może przejść pod mostem tylko wtedy, gdy brzeg nie jest zbyt stromy i są na nim kamienie, nie może przejść, gdy rzeka jest uregulowana, tzn. ma strome betonowe brzegi. | Most drogowy nad uregulowaną rzeką (wydra przechodzi przez jezdnię, nie przechodzi pod mostem – dlatego często jest zabijana przez samochody), autostrada, linia kolejowa, miasto, teren ogrodzony |
Jeleń szlachetny | Teren ogrodzony, autostrada, miasto |
Wilk szary | Teren ogrodzony, autostrada, miasto |
Jeśli uczniowie zrozumieli już zasadę tworzenia i funkcjonowania sieci ekologicznej w krajobrazie, można zdecydować się na obejrzenie kilku map na stronie: https://www.google.com/maps/, dostęp 06.06.2022 r. Zlokalizujcie mapy i zdjęcia lotnicze obszaru waszego miasta/wioski. Wspólnie z uczniami spróbujcie przeanalizować rzeczywistą sytuację w okolicy waszego miasta/wioski pod kątem istniejących elementów przyrody w krajobrazie i możliwości swobodnego poruszania się zwierząt. (Można też skorzystać z interaktywnej mapy w Geoserwisie, pokazującej m.in. położenie wszystkich obszarów chronionych w Polsce oraz projekt krajowych korytarzy ekologicznych, https://geoserwis.gdos.gov.pl/mapy/, dostęp 06.06.2022 r. [przyp. red.]).