Jakim powietrzem oddychamy?
Scenariusze i ćwiczenia

Jakim powietrzem oddychamy?

Porosty Karpat
Cel:

Utrwalenie wiedzy o porostach, doskonalenie umiejętności obserwacji, motywowanie do poszukiwań naukowych.

Treść:

Podczas spaceru uczniowie szukają różnych gatunków porostów, wypełniają kartę pracy i oceniają swoje odkrycia.

Aranżacja sali:

Ćwiczenie należy przeprowadzać na zewnątrz

Wiek:
9 - 14
Przedmiot:
Biologia Przyroda
Potrzebne materiały:

Karty pracy nr 8 i 9, długopis, podkładka do pisania

Instrukcja postępowania

  1. Podziel dzieci na grupy. Rozdaj każdej grupie kartę pracy nr 8, podkładkę do pisania i długopis.
  2. Zabierz dzieci na spacer po okolicy.
  3. Zadaniem dzieci jest znalezienie różnych gatunków porostów, rosnących na różnych stanowiskach i wypełnienie karty pracy nr 8.
  4. Po powrocie do klasy rozdaj każdej grupie tabelę z karty pracy nr 9. Przy pomocy tabeli uczniowie oceniają w grupach zebrane dane i próbują określić poziom zanieczyszczenia powietrza.
  5. Omów wyniki z uczniami. (Ze strony Lasów Państwowych można pobrać krótki folder dla nauczycieli dot. oceny stopnia zanieczyszczenia powietrza za pomocą skali porostowej: https://www.lasy.gov.pl/pl/informacje/publikacje/dla-dzieci-i-mlodziezy/jakim-powietrzem-oddycham-1/ jakim_powietrzem_oddycham.pdf, dostęp  06.06.2022 r. [przyp. red.]).

Projekt współfinansowany

Projekt "Świat Karpat" jest dofinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG 2014-2021 w ramach programu: „Środowisko, Energia i Zmiany klimatu”
Fundusze Europejskie