Metamorfoza płazów
Scenariusze i ćwiczenia

Metamorfoza płazów

Płazy Karpat
Cel:

Zapoznanie się z podstawowymi etapami rozwoju płazów.

Treść:

Dzieci mają za zadanie prawidłowo posegregować i umieścić w kole karty, które przedstawiają poszczególne etapy cyklu rozwojowego żab i traszek.

Wiek:
8 - 10
Przedmiot:
Biologia Przyroda
Potrzebne materiały:

Karty pracy nr 37–39

Instrukcja postępowania

  1. Dzieci pracują w grupach, dlatego przygotuj dla każdej grupy po jednym egzemplarzu kart pracy nr 38 i 39 oraz po dwa egzemplarze karty pracy nr 37. Wytnij kółka z kart pracy. Następnie wytnij karty pracy nr 38 i 39 w miejscach oznaczonych linią przerywaną, tak aby powstały karteczki przedstawiające stadia rozwojowe płazów.
  2. Każda grupa uczniów otrzymuje 2 kółka z karty pracy nr 37 oraz zestaw wymieszanych karteczek przedstawiających stadia rozwojowe żab i traszek.
  3. Zadaniem dzieci jest posegregowanie kartek według grup płazów (żab i traszek) i ułożenie ich w kółkach, tak aby pokazać prawidłową kolejność etapów metamorfozy żab i traszek.
  4. Wspólnie z dziećmi sprawdźcie wynik i omówcie różnice w rozwoju traszek i żab.

Rozwiązanie

Patrz karty pracy nr 38 i 39.

Żaba: 1. jaja w kłębach, 2. kijanka z zewnętrznymi skrzelami i bez kończyn, 3. kijanka z wewnętrznymi skrzelami i tylnymi kończynami oraz ogonem = wygląda jak dorosły osobnik, ale ma ogon, zaczyna oddychać płucami, 5. dorosły osobnik – żaba bez ogona (oddycha płucami).

Traszka: 1. jaja składane pojedynczo, 2. larwa ze skrzelami zewnętrznymi i bez kończyn, 3. larwa ze skrzelami zewnętrznymi i z przednimi kończynami, 4. larwa ze skrzelami zewnętrznymi oraz przednimi i tylnymi kończynami, 5. osobnik dorosły (oddycha płucami).

Projekt współfinansowany

Projekt "Świat Karpat" jest dofinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG 2014-2021 w ramach programu: „Środowisko, Energia i Zmiany klimatu”
Fundusze Europejskie