Świece z węzy pszczelej
Scenariusze i ćwiczenia

Świece z węzy pszczelej

Znaczenie i funkcje różnorodności biologicznej
Cel:

Poznanie różnych zastosowań produktów pszczelich oraz samodzielne zrobienie świecy.

Treść:

Uczniowie wykonują świece z węzy pszczelej.

Aranżacja sali:

Ławki należy przygotować do pracy i czymś przykryć tak, aby nie uległy zabrudzeniu

Wiek:
7 - 14
Przedmiot:
Plastyka Technika
Potrzebne materiały:

Węza pszczela (można ją kupić w różnych stacjonarnych i internetowych sklepach z artykułami pszczelarskimi), knot, suszarka do włosów

Instrukcja postępowania

  1. Porozmawiaj z uczniami o znaczeniu pszczół: zapylaniu roślin, zwiększaniu plonów w sadownictwie, wykorzystaniu miodu i produktów pszczelich, takich jak wosk, pierzga, mleczko pszczele, propolis (kit pszczeli) itp. (Warto też wspomnieć o roli dzikich owadów zapylających w szczególności trzmieli i pszczół samotnic [przyp. red.]). Następnie uczniowie mogą przygotować swoje własne świece.
  2. Z węzy wyciąć prostokąt o wielkości zależnej od tego, jak dużą świecę chcemy zrobić.
  3. Umieścić knot na krawędzi węzy. Podgrzać (delikatnie) węzę suszarką, aby stała się bardziej miękka i łatwiejsza w obróbce.
  4. Zacząć zwijać węzę. Można robić świeczki o różnych kształtach (np. trójkąta).

Informacje dla nauczycieli

Zadanie to można wykonać w okresie przedświątecznym, tak aby uczniowie mogli wykorzystać świece w domu w święta Bożego Narodzenia. Można też połączyć je z  produkcją papieru makulaturowego, który następnie możemy użyć do produkcji kartek świątecznych lub papieru ozdobnego do pakowania świec.

Projekt współfinansowany

Projekt "Świat Karpat" jest dofinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG 2014-2021 w ramach programu: „Środowisko, Energia i Zmiany klimatu”
Fundusze Europejskie