Poznanie wybranych gatunków organizmów.
Uczniowie przygotują praktyczną pomoc, która pozwoli im lepiej poznać wybrane gatunki organizmów żyjących w Karpatach.
Kredki (jeśli uczniowie pracują z czarno-białą wersją kart pracy), nożyczki, klej, małe ostre nożyczki, napa, folie do laminowania (jeśli jest możliwość zalaminowania), Karty pracy nr 79–80 – wersja kolorowa, karty pracy nr 64–65 – wersja czarno-biała
To dwustronne koło identyfikacyjne pomaga rozpoznać 15 gatunków powszechnie stosowanych ziół leczniczych. Obróć strzałkę mniejszego okręgu na rysunek zioła, najbardziej podobnego do tego, które chcesz oznaczyć. Pomoże Ci to w identyfikacji nieznanej rośliny. Na odwrotnej stronie koła znajdują się informacje o jej leczniczym działaniu i zastosowaniu.
Jak korzystać z koła informacyjnego i identyfikacyjnego?
Przekręć strzałkę w mniejszym kole tak, aby wskazywała na ilustrację gatunku, najbardziej przypominającego ten, który chcesz oznaczyć. W przypadku roślin drzewiastych należy skierować strzałkę w stronę liścia, a w przypadku grzybów – w stronę owocnika. Informacje można odczytać w wycięciu małego koła. Jeśli chcesz znaleźć informacje na temat gatunku, którego nazwę znasz, skieruj strzałkę bezpośrednio na jego nazwę.
Zajęcia te pozwalają na przygotowanie kół informacyjnych i identyfikacyjnych grzybów, porostów, drzew i krzewów, ziół leczniczych oraz płazów bezogonowych Karpat. Poniższy tekst podzielony jest na dwie części. Część wspólna jest taka sama, niezależnie od tego, które z kół informacyjnych zostanie wykorzystane. Część szczegółowa jest podzielona zgodnie z zakresem informacji i rodzajem koła identyfikacyjnego. Karty pracy niezbędne do wykonania każdego koła przygotowane są w dwóch wersjach: kolorowej i czarno-białej. W wersji kolorowej wystarczy je wyciąć i zalaminować, aby stworzyć ciekawą pomoc dydaktyczną. Jeśli istnieje możliwość wykonania kolorowych kopii, zalecamy zrobienie co najmniej pięciu, które uczniowie mogą wykorzystać w grupach, np. podczas określania gatunków w trakcie spaceru przyrodniczego. Karty pracy w wersji czarno-białej są łatwe do skopiowania, więc każdy uczeń może stworzyć swoje własne koło informacyjne i identyfikacyjne. Na zajęciach plastycznych dzieci mogą je pokolorować zgodnie z wzorcowym obrazkiem, przygotowując je w ten sposób do wykorzystania na zajęciach z biologii. Zaleca się powiększenie kół do rozmiaru A3.